Ved å kartlegge sannsynlighet og konsekvenser av uønskede og uventede hendelser, som for eksempel markedssvikt, strømbrudd, vannmangel, personellamangel, kan man prioritere risikoområder og planlegge tiltak for å forhindre eller redusere konsekvensene av dem dersom de skulle inntreffe.
En ROS-analyse bør gjøres for alle deler av organisasjonen, produkter, tjenester, produksjon, leveranser, leverandører, markeder, offentlig rammeverk, støttesystemer (IKT) og mye mer.
Kriterier for god gjennomføring og godt resultat er bl.a. å ha en person som kan gi veiledning og være pådriver av prosessene, samt å ha en god forankring i ledelsen. Det er tross alt ledelsen som har ansvaret for kartleggingen av organisasjonens risiko og sårbarhet.
En ROS-analyse er en «ferskvare». Med det menes at den trenger regelmessig oppfølging i forhold til f.eks. ny teknologi, nye lover og regler og endringer i markedet.
ROS analyse er like aktuelt for en liten bedrift
som det er for ett stort konsern.